مفهوم بوتیک هتل ابتدا در دههی ۱۹۸۰ و به معنای امروزی در سال ۲۰۱۲ در هتل اینترکانتیننتال لندن معرفی شد و پس از آن به مفهومی رایج در بریتانیا و آمریکای شمالی بدل شده است. بوتیک هتلها، هتلهایی با حداکثر ۲۰۰ اتاق هستند. بر خلاف مسافرخانهها که اکثرا نمادی از یک محیط روستایی هستند، هدف از ایجاد بوتیک هتلها ایجاد محیطی خودمانی، اختصاصی، شهری و مدرن است. بوتیک هتلها معمولا در محلههای پر رفت و آمدِ شهری یا گاهی در ساختمانهای قدیمی تازه بازسازی شده ساخته میشوند، چرا که هدف بیشتر این هتلها جذب بازدیدکننده و مهمان بصورت همزمان است تا ایجاد تجربهای لوکس برای مسافران. اکثر بوتیک هتلها دارای امکانات عجیب و منحصر به فردی مانند ماهی قرمز برای حیوانات خانگی، وانهای داخل اتاق یا کارهای گرافیکی مدرن هستند.